Under finner du informasjon om hvordan vi benytter oss av personopplysninger. Du vil aldri gi fra deg identifiserbare personopplysninger uten et samtykke i forkant.
Laastad Stavenes Advokatfellesskap,
Advokater i kontorfellesskap MNA
Kontaktinfo:
+47 55 55 96 00
post@laastadstavenes.no
Adresse:
Torgallmenningen 3 B, 5. etg, Pb 271 Sentrum
5804 Bergen
Ta gjerne kontakt om du har spørsmål eller forespørsler angående vår bruk av personopplysninger.
Du kan enkelt reservere deg mot bruk av informasjonskapsler gjennom å endre sikkerhetsinnstillingene i nettleseren din. Under finner du linker til instruksjoner for de mest brukte nettleserne.
- Personopplysninger er enhver informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til deg som enkeltperson. I avsnittet «Hvilke personopplysninger samler vi inn om deg?» finner du informasjon om hva slags personopplysninger det er snakk om.
- Lokaliseringsdata er alle de opplysningene som angir den geografiske posisjonen til din enhet som bruker nettet. Det at du har på GPS og benytter deg av tjenester som facebook og lignende gjør at du oppgir lokaliseringsdata.
- Anonymiserte opplysninger er opplysninger hvor vi har fjernet de opplysningene som gjør at en kan identifisere deg som enkeltperson. Resultatet er at du blir beskrevet på en mer generisk måte i våre systemer, eksempelvis: mann, 25 år gammel, Bergen.
- Behandling av personopplysninger er enhver form for bruk av personopplysninger. Med bruk mener vi innsamling, lagring, endring, målretting, og sletting. Alle innsamlede personopplysninger gjennom forskjellige aktiviteter er forbeholdt eget bruk og vil ikke distribueres.
- Cookies, informasjonskapsler på norsk, er små digitale datapakker som lagres i din nettleser. Disse samtykker du til gjennom din benyttede nettleser.
- Script er koder som kjøres ved innlasting av en side eller klikk på en knapp. Koden registrerer at en handling har skjedd, samt eksempelvis: hva som skjedde, når, hvor og av hvem (ofte generisk info som sted, kjønn, alder og liknende. Hvis handlingen er koblet opp til en profil på sosiale medier vil plattformen koble handlingen med din profil).
Personvernerklæringen gjelder bruk av våre produkter og tjenester, samt besøk på våre nettsider fra og med 18. november 2019.
Når du besøker vår nettside samler vi inn anonym informasjon om deg og dine handlinger på nettsiden. Dette gjør vi gjennom informasjonskapsler (cookies). Dette kan du lese mer om under «Hvordan bruker vi informasjonskapsler (cookies)?».
Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for,
hvilke typer personopplysninger vi behandler, og det rettslige grunnlaget for behandlingen.
Etablering av klientforhold:
Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag, foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget. Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn, hva saken gjelder og, hvis relevant, kredittverdighet. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder innebære behandling av personopplysninger.
I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven. Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.
Dersom vi kan ta oppdraget, registreres kontaktinformasjon. Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virkssomhetskunder bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
Sakshåndtering:
Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter klienten oversender eller annen korrespondanse i saken. Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks. helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller har behandlingen av opplysningene hjemmel i GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.
Kunnskapsforvaltning:
Vi vil i noen tilfeller benytte anonymiserte opplysninger fra klientsaker i videre rådgivning, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Klientadministrasjon:
Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Lagring og oppbevaring av saksdokumenter:
Vi oppbevarer saksdokumenter i inntil 5 år etter at oppdraget er avsluttet. Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak igjen kan bli aktuell. Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.
Fakturering:
Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder benyttes personens private postadresse for utsendelse av faktura. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendige for å oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.
IT-drift og sikkerhet:
Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdateringer av systemer, implementering eller oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining, jf. vår legitim interesse knyttet til nevnte aktiviteter) og vår rettslig forpliktelse til å ha tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artiklene 32 og 6 nr. 1 bokstav c.
Markedsføring:
Vi sender ut nyhetsbrev til e-postadresser som er registrert på klienter som vi løpende yter
advokattjenester til og andre som har bedt om å få vårt nyhetsbrev. Mottakere av nyhetsbrevet kan enkelt melde seg av tjenesten ved å benytte link som er inkludert i hver enkelt henvendelse. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) der vi har mottatt e-postadressen i forbindelse med et advokatoppdrag.
Dersom det foreligger et eksisterende kundeforhold vil markedsføringen skje i henhold til markedsføringsloven § 15(3). I andre sammenhenger bygger markedsføring på samtykke fra vedkommende, jf. markedsføringsloven § 15(1) og GDPR artikkel 6 nr. 1 a.
Vi samler inn personopplysninger innenfor disse kategoriene:
- Opplysninger i forbindelse med bruk av tjenester. Dette gjelder for eksempel lokaliserings- og trafikkdata ved bruk av aktivitetslogger og grunnleggende informasjon om hva slags enhet du benytter deg av når du besøker våre nettsider. Eksempler på informasjonen vi samler inn er: dato og tid, hva slags enhet du benytter deg av, hvilket operativsystem og nettleser du benytter deg av, IP-adresser, skjermstørrelse og liknende.
- Kontaktinformasjon du oppgir blir registrert hvis du henvender deg til oss.
- Andre opplysninger om tjenestebruken, slik som data innsamlet ved hjelp av informasjonskapsler (cookies) og lignende ved besøk på våre nettsider.
- Skulle noen andre opplysninger bli samlet inn, vil vi informere deg om dette og kreve samtykke fra deg. Du vil da få spesifikk informasjon om hvilke opplysninger vi innhenter og hva de eventuelt skal brukes til.
Vi benytter oss av informasjonskapsler (cookies) og lignende teknologier (ofte kalt piksler) på vår nettside. Informasjonskapslene gir oss innsikt i de besøkendes bruksmønster, samt hvor mange besøkende som har vært innom siden.
Vi bruker informasjonskapsler til følgende formål:
- Tjenesteutvikling: Informasjonskapsler hjelper oss med å følge med på bruken av våre digitale tjenester. Denne informasjonen bruker vi for å forbedre tjenestene våre. Vi mottar blant annet informasjon om hvilke nettsider som blir besøkt mest, om brukeren kommer fra et lenkeklikk utenfor vår nettside, om de klikker seg videre, samt hvor lenge brukerne blir værende på våre nettsider. Den tiden du bruker på våre sider blir logget, men du er anonym for oss. Vi overvåker også hvor langt du ”scroller”/blar ned på siden, samt hvor du peker og klikker med musepekeren.
- Bruksanalyse: Vi bruker informasjonskapsler til å samle opplysninger om antall besøkende på våre nettsteder og digitale tjenester, samt til å evaluere effekten av annonsering. Vi kan samle inn informasjon fra eksempelvis markedsføringsmateriell og nyhetsbrev sendt på e-post. Vi kan for eksempel finne ut om meldingene ble åpnet, lesetid og om mottakeren eventuelt klikket på lenker i meldingen.
- Målretting av markedsføring: Ved hjelp av informasjonskapsler kan vi også samle inn generisk informasjon som videre kan brukes for å lage målgrupper for markedsføringsaktiviteter. Denne informasjonen er ikke beskrivende nok til å identifisere enkeltpersoner.
Informasjonskapsler og script blir benyttet gjennom:
- Google Analytics og Google AdWords gjennom Google Tag Manager.
- Hotjar.
- Facebook og Instagram
Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Vi bruker leverandører som befinner seg i land utenfor EU og EØS. For overføring av personopplysninger til disse leverandørene bruker vi EUs standardavtaler for overføringer (les mer her) og/eller EU-US Privacy Shield-rammeverket (les mer her).
Advokater er underlagt en straffesanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.
Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utleveringen er lovpålagt.
Tredjeparter i forbindelse med nettsidens funksjoner
Vi benytter oss av følgende tredjeparter for automatisert innsamling og/eller bruk av personopplysninger på nett. Du kan lese mer om den aktuelle tredjeparts rutiner for håndtering av personopplysninger ved å følge lenkene i navnet til tredjeparten.
- Google Analytics – Deaktiver datainnsamling for Google Analytics her.
- Hotjar
Dine oppgitte personopplysninger blir lagret i så lang tid som det er nødvendig for å levere dine valgte tjenester, eller til du ikke lenger ønsker å motta tjenesten. Du kan når som helst avslutte eventuelle abonnementer, og vi vil da fjerne dine personopplysninger.
- Anonymiserte opplysninger vil være lagret i våre eller tredjeparts systemer gjennom tjenestens levetid. Det vil si at generisk informasjon om bruk av eksempelvis nettside og nyhetsbrev blir lagret frem til nettside eller nyhetsbrev blir avviklet. Dette er informasjon som ikke skal kunne knyttes til deg som enkeltperson.
- Informasjonskapsler blir lagret i så lang tid som du selv ønsker. Dette styres gjennom din nettleser. Du kan når som helst fjerne informasjonskapsler i din nettleser.
- Les mer om hvert enkelt formål for innsamling og aktivitetens oppgitte lagringstid av personopplysninger under punktet “Hvordan og hvorfor samler vi inn dine personopplysninger?”
- Regnskapslovgivning pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.
Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av omstendighetene.
Trekke samtykke tilbake:
Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev fra oss, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse. Dersom du har samtykket til annen behandling av personopplysninger, kan du også når som helst trekke ditt samtykke tilbake med henblikk på denne behandlingen ved å rette en henvendelse til oss om dette.
Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utleveringen er lovpålagt.
Be om innsyn:
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.
Be om retting eller sletting:
Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.
Dataportabilitet:
I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.
Klage til tilsynsmyndigheten:
Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet.
Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av teknisk, og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.
Tilgang til personopplysninger (og klient-/saksinformasjon) er begrenset til personell som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver.
Vi har vedtatt interner IT-retningslinjer, og vi foretar jevnlig opplæring av ansatte med hensyn til sikkerhet og bruk av IT-systemer.
Vi kan ha behov for å oppdatere Personvernerklæringen over tid. Dette gjør vi dersom vår drift og våre tjenester utvikler seg, samtidig som at vi også må følge datatilsynets regler. Vi oppfordrer til jevnlig å sjekke om det har kommet eventuelle oppdateringer på denne siden. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.
Du kan ta kontakt med oss gjennom den kontaktinformasjonen som ligger tilgjengelig på siden vår og i toppen av personvernerklæringen.